Tuesday 3 January 2012

FIKSYEN 302

ZONAN - ROH JAHAT YANG TAK BERWAJAH


FIKSYEN 302.. "Jangan Percaya".. rasa percaya mrupakan suatu perangkap yg boleh mengancam nyawa. apabila trsedar saja,maut sdah di dpan mata.. mlarikan diri adalah adalah prkara mustahil. menyerah bgitu shaja mnyebabkan kmatian yg sia2. cara pling slamat jgn sesekali percaya.. sesiapa pun tdak trkecuali dripada prtuduhan, prasangka dan dijadikan suspek utama pmbunuhan.. 

Fiksyen 302 adalah novel terakhir hasil karya RAMLEE AWANG MURSHID (novellis thriller no1 kat Mlaysia) utk tahun 2011..fiksyen adalah khayalan n 302 adalah menjurus kepada seksyen 302 kanun keseksaaan yang mana boleh membawa hukuman mati mandatori..namun for this novel bkan hakim yg memutuskan hukuman trsebut but ada individu tertentu yg melaksanakan hukuman mati nie..modus operandi adalah sama..bunuh,write down 302 kat dahi mangsa,berbogel,call police n then serah diri..LAN LANI,JIMMY YEOH,PRAKASH KUMAR N FARID JA'AH adalah pmbunuh yg mmbunuh kesemua mgsanyer dgn kejam..namun semuanya trlepas dr hukuman gantung bcoz all of them adalah kurang siuman yg mna prnah dirawat di Hospital Permai di Tampoi under pengawasan Dr.Rozlina..

sebelom2 nie aku mmg suka bca novel tp bkanla novel RAM..1st novel RAM yg aku bca adalah TOMBIRUO TERAKHIr tp ak dh x ingat jlan cternyer sbab dh lama sgt baca..masa 2 ak skolah mnengah lg..novel RAM yg ke-2 aku bca adalah RAYYAN FANTASI..n now FIKSYEN 302 adalah novel ke-3 RAM yg aku bca..Lpas bca novel Fiksyen 302 ak tringin nk beli kesemua novel2 RAM tok buat collection..hopefully hajat aku nie trcapai..Insyaallah..

Why im talking about this novel??? actually ak bru habis bca novel nie..2 pon pnjam org pnyer je bca..rsa trpanggil nk brcerita psal novel nie bcoz watak zonan mampu mghantui hidup aku..ZONAN??who is Zonan??ZONAN adalah ROH JAHAT YANG TAK BERWAJAH.. msti ada yg trtanya asal ak ckap zonan mghantui idop aku rite??mmg mghantui sbab bla aku bca novel nie aku mmbuat imaginasi sdri rupa Zonan brdasarkan ape yg aku bca..muka dia putih, x de mata,x de hidung tp ada spasang mata yg mnakutkan.. lpas ak bca novel nie ak slalu rasa yg Zonan 2 bnar2 wujud..aku slalu rasa yg zonan 2 ada jer kat mna2 disekeliling ak dok memerhatikan aku..bla ak msok toilet ak rsa cam zonan 2 ada,bla aku kuar g dapor or ruang tamu aku rasa mcam zonan 2 ada jer kat blakang aku dok mengikot aku..kalau korang nk tau korang kna la bca novel nie..after dh baca if korang x rasa apa yg ak rasa x taula ak nk ckap ape kan..

Kesemua pmbunuhan nie ada kaitan ngan kematian Zarina Mustapha yg mna dia adalah setiausaha Datuk Mahali..mula2 baca mmg aku ingat Datuk Mahali nie jhat n dia yg bunuh Zarina Mustapha tp sbenarnya x..RAM bjak brmain dgan masa n org yg x disangka sebenarnya adalah pmbunuh Zarina Mustapha walaupun Zarina dibunuh scara tdak sengaja.. 

Bla baca novel nie ak amek masa beberapa hari jugak la nk abeskan..bla aku bca 1 part n aku x pham aku akan ulang balik bca..bla baca novel nie aku akan ltakkan diri aku dlam situation trsebut n imaginasi adalah harus dlam membayangkan situasi tersebut bnar2 wujud.. 

After kematian Datuk Mahali, blik bcaan Datuk Mahali dkunci oleh Datin Ummu Hani..aku mula membuat spekulasi yg sbenarnya Zarina Mustapha mati dibunuh oleh Datin Ummu Hani..dan spekulasi ak trnyata btol..disebabkan aku nie lampi sikit so aku trtipu jgak dgan watak Dina Din yg mna dia adalah kwan Farid Ja'ah.. sbenarnya Dina Din dah mati pon n watak Dina Din yg wujud dlam idop Farid Ja'ah after dia kuar Hospital Permai di Tampoi adalah mainan perasaan Farid Ja'ah semata-mata..ptotla bla Farid Ja'ah kuar ngan Dina Din org tgok smacam jer sbab sbenarnya Farid Ja'ah brcakap sorang2 n Dina Din x wujud pon time tue..sesaper yg cpat pick-up msti dia tros dpat tngkap why people look weird at Farid.. 

Irwansyah,Lan Lani,Zonan??apakah hubungkaitnya??? kemana Zainal mghilang sjak skian lama?? bgaimana pengakhiran hidop Farid Ja'ah?? haaaa for those yg x bca lg novel Fiskyen 302 better dpatkannya scepat mgkin dlam merungkai misteri Zonan..sbab aku dh mlas nk brcerita ok...x rugi pon klau korang beli n baca novel nie..sgat2 interesting..

apa yg aku boleh ckap lpas abes baca novel nie sumer misteri terungkai dgn jayanyer..congrats to RAM bcoz x kering ngan idea yg superb dlam mghasilkan karya2 yg unik yg bjak brmain dgan masa..masa silam,masa kini n jugak masa dpan..

2 comments:

  1. Salam.
    Sya tak pernah baca novel RAM lagi tambahan yg ada unsur jenayah dan pbunuhan. Harap dibukakan hati utk minat dan baca novel genre spti ini.

    pst : Liena, gamba polkadot ni mganggu pembacaan diruang artikel krn warnanya terang sehingga tenggelam tulisan anda. Sya rasa polkadot sesuai diletakkn di bahg background shj. Maaf krn komen dik :-)

    ReplyDelete